Main Menu
Home
Forum
Satellit
Mobil
Nyheter på löpsedeln
Galleriet
Spela online spel
Videoklipp
Min hemsida
Senaste forum inlägg
Senaste artiklar
  MaxTeknik Forum
Välkommen till MaxTeknik Forum!

Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 
Välj forumstil:

Inbyggt mediacenter i TVn?

Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Hemmabio dator / HTPC
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
mackeman
Newbie

Registreringsdatum: 22 maj 2009

InläggPostat: mån jan 04, 2010 11:30 am    Rubrik: Inbyggt mediacenter i TVn? Svara med citat

Samsung har det med medi2.0 och Internet@tv som tar tvn ett steg närmare HTPC-TV

Någon som har erfarenhet hur yahoo widgets fungerar och youtube-upplevelsen? Det jag sett har varit fett och skönt att se att de lär ersätta alla htpc inom några år.

Den lirar t.om mkv.

Har fått korn på en sådan. Bra köp måntro?

Senast ändrad av mackeman den ons jan 06, 2010 2:28 pm, ändrad totalt 1 gång
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
viairdeto
Super Moderator

Registreringsdatum: 21 januari 2007

InläggPostat: mån jan 04, 2010 1:15 pm    Rubrik: Svara med citat

Hade samma uppfatting jag med, ville också ha en sådan samsung med DLNA funktion som den trådlösa nätverksfunktionen också heter.
Problemet var att en samsung utan det kostade (innan jul) ca 2000kr lägre och bestämde mig till slut att köpa en tv utan sådan funktion och köpa istället en spelkonsol (typ PS3) som kan göra samma sak, men då har jag konsolen som bonus. De flesta spelkonsolerna som man streama använder sig också av samma DLNA-teknik.
Genom PS3:an så kan också titta på t.ex. youtube-klipp eller SVT-play utan problem (även genom Wii-konsolen).
Att bygga in tekniken i en tv kanske är ett bonus, men tekniken kanske blir gammal snabbt och ju mer man integrerar i en apparat, desto mer kan krångla.
Sedan läste jag om just DLNA att det var problem när man skulle t.ex. pausa i en film, då började den ifrån början, men det kanske är buggar som finns nu när tekniken är ganska ny.

Nästa problem med detta streamande är att DLNA tekniken kräver mycket av den dator/mediacenter som delar ut film-materialet. Om den inte klarar av att koda av den, så får datorn sköta de-encodingen ifrån t.ex. .mov-format till .mpg-formatet som tv'n helst vill ha. Det gäller att ha kapacitet på sin dator för att inte bilden skall frysa till då och då.

Det finns ett bra forum som just behandlar sådant här, t.ex. avforums är bra. Läs bl.a. det här:
http://www.avforums.com/forums/lcd-led-lcd-televisions/868813-samsung-le40a756-dlna-server.html

2* DM600PVR + DM500
DVB-S Hauppauge Nexus
Till överst på sidan
mackeman
Newbie

InläggPostat: ons jan 06, 2010 2:27 pm    Rubrik: Svara med citat

Köpet är till mina föräldrar som avskyr massa prylar och flera fjärrkontroller och så. Tänkte det vore något som passar alla.

Känns som internet@tv är en bra lösning för dem.

Tänkte det vore bra att höra mig för iallafall. Men du köpte alltså ingen led-tv utan en äldre modell?
Till överst på sidan
viairdeto
Super Moderator

Registreringsdatum: 21 januari 2007

InläggPostat: tor jan 07, 2010 1:31 am    Rubrik: Svara med citat

Nej ingen LED. Det är för dyrt ännu med LED. Man kan typ få en LG eller samsung 46-47tum LCD-tv för ca 9000-10000 kr som har internet@tv, dvs nätverksfunktion (DLNA). Billigaste LED kostar ca 14000kr och dessutom får du bara 40tum. Gällande energiförbrukningen som är ett nytt argument, så är det ingen större skillnad. Om en LED har ca 100W i förbukning, så kanske en 46tum LCD har ca 180W, men om man tittar på den årliga förbrukningen så kan det röra sig om ca 100-200kr per år som är skillnaden.
Jag tycker inte att det är ett argument som håller. Visst, det är bra med lägre energi, men man vill ha en så stor tv som möjligt, så billigt som möjligt, med så många funktioner som möjligt.
Gällande plasma vill jag inte argumentera för eller emot, men personligen valde jag bort den ganska tidigt, pga bl.a. inbränningar och effektförbrukning (ca300W - ironiskt nog, hade jag detta som argument emot plasma, även om plasma har bättre bild, svärta osv)
Just nu, den mest prisvärda och storleksmässiga tv'n mellan LED och LCD tycker jag är LCD, ca 46-47tum. Kolla även upp att den tv du köper går att spela upp filmer ifrån USB-ingången. Ibland är denna funktion avaktiverad, men den går att aktivera ifrån service-menyn på de flesta.
Min tv fick inte kosta mer än 10000kr och jag saknar alla de ovan nämnda funktionerna, men det var ett aktivt val - jag kan göra allt genom PS3:an, och jag fick konsolen på köpet kan man säga, genom att snåla in på dem funktionerna.
I ditt fall, så bör du kanske ge dessa extra pengarna och integrera alla funktioner i tv'n, typ DLNA och USB-film-uppspelning. Men LED är kanske lite för tidigt att köpa ännu, tycker jag.

2* DM600PVR + DM500
DVB-S Hauppauge Nexus
Till överst på sidan
mackeman
Newbie

InläggPostat: ons jan 13, 2010 10:29 pm    Rubrik: Svara med citat

Du har magiskt långa och bra svar helt klart.
Alltid undrat över just förbrukningsskillnaden. Man använder ju aparaterna så otroligt lite egentligen.

Jag tror också valet att lägga in allt i tvn är det ultimata för mina föräldrar.
Det är ju lite av "framtiden" så att säga. Vore kul att ha sett mer av vilka widgets och funktioner det finns. Har spanat led-tv.se och så.

Hoppas på mer utveckling om det, det är en bra start och kul initiativ iallafall.
Kan bara bli bättre verkar det som.
Till överst på sidan
Felmeddelande
Newbie

Registreringsdatum: 21 januari 2010

InläggPostat: tor jan 21, 2010 5:57 pm    Rubrik: Svara med citat

En liten heads up: Denna användare "mackeman" kommer ifrån PR-byrån The Viral Company (theviralcompany.com) och postar på uppdrag av just Samsung.
Till överst på sidan
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Hemmabio dator / HTPC Alla tider är GMT + 2 timmar (svensk sommartid)
Sida 1 av 1

Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet